Komatsu je nepochybně jedním z největších jmen na světě vozidel používaných ve stavebnictví a těžkém strojírenství. Jeho historie začíná dalekou cestou: všechno začalo před více než stoletím.
Komatsu Iron Works byla založena v lednu 1917 společností s názvem Takeuchi Mining Industry. Myšlenkou tohoto snažení bylo, aby společnost vyráběla důlní zařízení a nástroje pro vlastní potřeby. O čtyři roky později se nově vytvořená společnost stala samostatným subjektem a byla přejmenována na Komatsu Ltd. První hydraulický lis na tváření plechu byl postaven v roce 1924.
PÁSOVÉ STROJE
Klíčovým momentem bylo zavedení prvního japonského pásového traktoru v říjnu 1931. Samozřejmě byl postaven Komatsu. Přesně 3 roky poté byly akcie společnosti registrovány na tokijské burze. Společnost zahájila výrobu odlitků a ocelových materiálů o rok později, což bylo výsledkem let výzkumu a vývoje. Rychlý růst Komatsu vyústil v otevření nového závodu v Awazu v roce 1938. Hydraulické lisy byly v sériové výrobě do konce roku 1941. O několik let později byl představen Model 1 - to byl prototyp prvního buldozeru postaveného v Japonsku, který byl vyroben v Japonsku byl představen v roce 1947 - D50. Teprve o rok později se začal vyrábět první dieselový motor zabudovaný do výroby. V roce 1952 společnost přestěhovala své sídlo do Tokia a otevřela nové výrobní zařízení v Osace, následované těmi v Kawasaki a Himi. V roce 1953 se do produktové řady společnosti připojily vysokozdvižné vozíky, nákladní auta a jiná specializovaná vozidla.
Komatsu provedl svůj první vývoz v roce 1955, kdy byla úspěšně doručena flotila srovnávacích vozů z Argentiny. Ve stejném roce byl vyvezen i první hydraulický lis do Argentiny. Lopatový nakladač byl představen v roce 1956 a později téhož roku představil Komatsu svůj sortiment v Pekingu a Šanghaji během akce nazvané Industrial Goods Fair a poprvé se podařilo uzavřít smlouvu s čínským klientem. V roce 1958 byla uzavřena dohoda s ministerstvem obrany v Indii, která Komatsu udělovala právo vyrábět zde traktory.
60. léta byla pro značku dynamická, protože dokázali integrovat program kontroly kvality a podepsat dohodu týkající se výroby dieselových motorů se společností Cummins Engine Co. Závod v Oyamě začal fungovat v roce 1962 a první styčná kancelář Komatsu se sídlem v zámoří byl otevřen v Indii.
GLOBÁLNÍ OBCHODNÍ PODNIKY
Podpis budovy Komatsu, která se dodnes používá jako hlavní sídlo v Tokiu, byl dokončen v roce 1966, krátce poté, co společnost zahájila výrobu kolových nakladačů. N. V. Komatsu Europe S.A. zahájila provoz v Belgii následující rok. První hydraulické rypadlo šlo do výroby v roce 1968, následovala montážní linka dieselového motoru v Oyamě.
Komatsu America Corp. a Komatsu Singapore Pte. Ltd. Začala působit v letech 1970 a 1971, poté Dina Komatsu Nacional S.A. de C.V. v Mexiku v roce 1974. První stavební jednotka vyrobená na moři byl buldozer vyroben v Komatsu do Brazil Ltda. V roce 1975 byla o čtyři roky později založena společnost Komatsu Australia Pty., Ltd.
Produkce v Indonésii začala v roce 1983 a o pár let později byly založeny Komatsu America Industries LLC a Komatsu America Manufacturing Corp., následované Komatsu Industries Europe GmbH. v Německu o rok později.
V roce 1993 byly v Japonsku a USA založeny společnosti Komatsu Cummins Engine Co., Ltd. a Cummins Komatsu Engine Company. Společnost Komatsu Changlin Construction Machinery Co. začala působit v Číně v roce 1995. Následující roky byly poznamenány četnými dalšími snahami v Číně, USA, Německu, Thajsku a Jižní Africe. Systém sledování strojů Komatsu (KOMTRAX) byl představen v roce 1998. Komatsu Middle East FZE., Založená v roce 1999 v U.A.E. vydláždil cestu pro Komatsu směrem na Blízký východ. O rok později byl představen největší mechanický kolový nakladač na světě.
POKROK V TECHNOLOGII
Na úsvitu nového století se Komatsu rozhodl vybavit všechna vozidla KOMTRAX jako standardní funkci. Společnost získala také společnosti v oblasti těžby a lesnické techniky. O několik let později byl představen první na světě autonomní přepravní systém (známý jako AHS), následovaný vůbec prvním hybridním hydraulickým rypadlem.
Některé z dceřiných společností byly sloučeny v roce 2011. Dva roky poté byly buldozery Machine Control vybaveny prvním automatizovaným systémem řízení na světě.
Dnes je Komatsu silnější než kdy předtím a nabízí obrovskou škálu vybavení a strojů, jako jsou elektrické lanové lopaty, kolové nakladače, buldozery, sklápěče a důlní zařízení. Tato značka také nabízí motorové srovnávače, vysokozdvižné vozíky, vyvážecí soupravy, harvestory, drtiče a dokonce i stroje na vrtání tunelů.