Společnost byla založena několika výrobci, kteří vytvořili Vabis pro výrobu železničních vagonů. Společnost uvedla na trh první vagon v roce 1897. Byl navržen Gustafem Eriksonem, který se společností Vagis podepsal smlouvu.
O tři roky později získala společnost Scania výrobce jízních kol v Malmo, čímž zde byla vytvořela dceřinná společnost. Erikson mezitím vylepšil svoji konstrukci a v roce 1902 společnost Scania představila svůj první kamion o rok později. V roce 1905 firma dodala první motor hasičskému sboru ve Stockholmu.
Ochranná známka Vabis byla zaregistrována v roce 1906. Jen o pět let později byl představen a doručen první švédský autobus. Téhož roku byla společnost Scania-Vabis založena po sloučení Scanie, sídlící v Malmö, kde byly vyrobeny nákladní automobily a těžká vozidla, a Vagnfabriksaktiebolaget v Södertelge, kde byly shromážděny motory a automobily. Alfred Nordeman byl vedoucím řízení.
RUČNÍ OBDOBÍ
Nově postavená slévárna pro výrobu hlav válců a bloků byla plně funkční do roku 1914. Scania-Vabis dokázala vyvážet velké množství vozidel do pobaltských států, dalších severských zemí a do Ruska, ale během první světové války dodávaly převážně své domácí trh. Poválečné období bylo pro společnost těžké a nakonec byl v roce 1921 vyhlášen krach. Společnost byla podporována předními švédskými výrobci - rodem Wallenbergů.
Společnost se zaměřila na stavbu nákladních vozidel a autobusů a o tři roky později představila revoluční novou modelovou řadu. Námořní motory byly poprvé představeny v roce 1929 a první dieselový motor byl vyroben o sedm let později. Do roku 1940 se výroba zdvojnásobila. Po druhé světové válce rostla poptávka po nových nákladních vozech a autobusech.
MOMENTUM
V první polovině padesátých let vzrostl vývoz ze třetiny produkce na více než 50%. Poptávka po těžších nákladních vozech rostla a společnost začala vyrábět v Brazílii a Nizozemsku do poloviny 60. let. Koncem desetiletí byl představen motor V8 a výroba vozidel byla téměř ztrojnásobena.
Během 70. let zlepšil výrobce pracovní prostředí pro své zaměstnance a s potěšením oznámil, že Brazílie se pro své stroje stala největším jednotným trhem. K navrhovanému sloučení se společností Volvo došlo téměř v roce 1977, ale selhalo. Prodej prudce stoupl na téměř 23 000 kusů prodaných po celém světě v roce 1979, ve srovnání s 12 545 v roce 1970.
Na začátku 80. let byla představena zcela nová modelová řada nákladních vozidel a autobusů, což vedlo k dalšímu nárůstu prodeje. V roce 1987 bylo otevřeno nové technické centrum. Do té doby společnost prodala za jeden rok více než 30 000 vozidel. V roce 100. narozenin se společnost stala majetkem jediného investora - společnosti AB. Během několika let byla společnost schopna zřídit nová výrobní zařízení ve Francii a Polsku. Logo Griffin se znovu objeví a používá ho SAAB AB a Scania AB v roce 1996 a společnost byla zaregistrována na burze v New Yorku a Stockholmu.
PŮSOBIVÁ ČÍSLA
Milionté vozidlo společnosti bylo vyrobeno v roce 2000. Ve stejném roce byl otevřen nový závod v ruském Petrohradě a největším akcionářem se stal Volkswagen. 100. výročí prvního průmyslového motoru vyrobeného společností bylo poznamenáno zavedením vysokotlakého systému vstřikování paliva, který společnosti umožnil stát se první, která zaveda motor kompatibilní s emisní normou Euro 4. O dva roky později byla zahrnuta také norma Euro 5. Mezitím společnost představila novou řadu autobusů nové generace a také novou továrnu v Nizozemsku.
Do roku 2011 motory vyrobené společností plnily s emisní normou Euro 6, která měla být stanovena v roce 2013. V roce 2014 získala společnost Volkswagen úplnou kontrolu nad společností. Kolem 125. výročí společnosti byl představen první vůz s hybridním pohonem a dosud nejvýkonnější lodní motor. Během několika let převzaly nové technologie, jako jsou boční airbagy, elektrické autobusy a autonomní nákladní automobily. Společnost se ukázala být před konkurencí, pokud jde o vložení technologie do jejich produktů. Kompletní modelová řada Scania zahrnuje stavební, přepravní a dálkové nákladní automobily, autobusy a průmyslové a námořní motory.
Více informací na: WEBOVÉ STRÁNKY SCANIA