Lidstvo má dlouhou historii ve stavebnictví a inženýrství. Doba kamenná byla první doba, kdy se začaly používat primitivní nástroje. Běžné funkce jako řezání, škrábání a naklepávání byly objeveny. S dobou měděnou a bronzovou, bylo představeno kolo, což dovolovalo stavebnictví se posunout. Nástroje začaly být více precizní a trvanlivé. Železo bylo nejvíce užito v době železné a nově vynalezené nástroje zlepšily práci na dřevu. Věří se, že jako první byly váleček a sáňkář, používaný Egypťany.
Když dojde na stavební vybavení, je spravedlivé říct, že Římané první využívali podobné zařízení. Lidé ve starodávném Řecku a Římské Říši byly označeni používáním vodních kol a dřevařských jeřábů. Tyto zařízení se stejně jako beranidlo datují až do patnáctého století. Jenže první opravdové stroje byly ve stavebnictví použity na začátku osmnáctého století. Jeden z pionýrů oboru, Marc Isambard Brunel si patentoval tunelový štít v roce 1818.
Pouze na konci devatenáctého století první verze těžkých stroji byly využity, a do této doby byly na tyto práce užívána zvířata. Záznamy britských bagrů poháněných párou v roce 1796 existují dodnes. Přenosný parostroj změnil tento obor a nejvíce z tohoto získaly agrikulturní stroje. Poté, traktory byly vynalezeny, a na to byl vynalezen také parní válec. Až se široce začaly využivát benzínové a naftové stroje, byly preferovanou volbou pro stavební stroje. Amerika měla pro tento trh největší potenciál.
William Otis vynalezl první samo-poháněné rypadlo v roce 1835. Více se začaly využívat hydraulické systémy, stejně jako elektricky poháněné vybavení. Ve stejné době založení společnosti Holt Manufacturing Company (nyní CAT), byl vynalezen také vysokozdvižný vozík. Holt vyráběl benzínově poháněný pásový traktor, který byl použit jako základ a inspirace v armádní technologii. První masově vyráběny model, byl v roku 1917 Fordson traktor, po kterém pokračoval přední nakladač. Celkově, farmářské stroje se skutečně odrazily na budoucnosti težké stavební techniky.
Na samém začátku dvacátého století, první komerční vozidlo bylo puštěno na trh. Byl to parou poháněný tahač klad Lombard. Inženýři si uvědomili, jak moc by pásy vylepšily tyto stroje, tak je na ně použily. Do dnes používaji traktory, buldozéry a rypadla pásy. Buldozer jak ho známe dnes byl vynalezen v roce 1920.
Ruční lopata už nebyla potřebována, protože ke konci 20. století byla už pár desetiletí vyvinuta hydraulická rypadla. Toto samozřejmě zvýšilo produktivitu. Posouvání zeminy a kopání byla díky tomuto méně namáhavá práce. Odolné kontejnerové jeřáby se začaly používat v roce 1950. Speciální způsoby přepravy byly po tomto také vynalezeny a začínaly být víc a víc populární na celém světě. Prozatím, Liebherr vynalezl první mobilní věžový jeřáb na světě v roce 1949, který byl více než potřeba, kvůli stavení vyšších staveb.
Po skončení druhé světové války, stavebnictví mělo výrazný narůst a těžké stroje byly potřeba více než jindy. Stavební trh neskutečné vzrostl, protože cesty a dálnice se stavěly všude na světě v roce 1960.
V rocích 1970 a 1980 se spousta výrobců spojila, a možnosti regulace byly představeny, což ústilo pro více účinné a ekologii prospěšné stroje. Caterpillar dominoval americkému trhu a většině světového také. Půjčovny těžkých stavebních strojů se začaly objevovat na začátku 21. století, kdy tento trh vcelku rostl. Elektricky napájené stroje se také začaly vyrábět v tuto dobu.
Za století a půl, stavební vybavení přešlo dlouhou cestu a dnes máme nespočet možností. Třídiče, buldozery, škrabky, pokladače trubek, válce, rypadla a nespočet dalších chytře vymyšlených strojů pomohly přestavit svět. Bylo to představení hydrauliky, párové energie a motory se vnitřním spalováním, které změnily trh, a do dnes jsme svědky změn v evoluci stavebních strojů.