Od průmyslové revoluce lidé stále přicházejí s novými stroji, nástroji a vybavením použitelným v každém jednotlivém aspektu života. Různé užitkové stroje, které dnes používáme, jsou obrovské. Kromě užitkových vozidel, jako jsou čtyřkolky a jiné kolové a pásové stroje, existuje celá řada strojů, které spadají do užitkových strojů.
Od vzduchových kompresorů po smykem řízené nakladače a vozidla 4x4 se speciální výbavou se vyplatí vyzkoušet svět užitkových strojů. Některá příslušenství jsou také označována jako užitková zařízení, jako jsou rozmetadla soli a písku, zametače, vysokozdvižné vozíky, vrtačky, kamiony vybavené zametacími a mycími systémy ulic a stroje na odklízení sněhu. Do této kategorie spadají také servisní a silniční asistenční vozíky.
Brzy poté, co byl vynalezen vůz, byl představen také odtahový vůz. Ernest Holmes Sr. postavil první v roce 1916. Jeho podnikání odtud vzešlo a prosperovalo téměř 60 let, poté Miller Industries koupil své akcie.
Přibližně ve stejnou dobu, kdy byly zavedeny odtahová vozidla, byla pociťována i potřeba servisních vozíků. Více vozidel na silnici znamená více oprav. První takové užitkové vozy byly ve skutečnosti podvozky nákladních vozidel Dodge a Ford Model T se speciálními karoseriemi od společnosti jménem Martin Parry, která se později sloučila s GM. Nová řada lehkých nákladních vozidel Ford byla uvedena na konci 30. let s těly postavenými společností Budd Manufacturing. Nový design a technologie byly představeny v 70. letech. Později byly pro úsporu hmotnosti použit hliník a sklolaminát.
Vysokozdvižný vozík, jeřáby a nakladače patří k nejužitečnějším užitkovým strojům. První takový kus zařízení byl použit v 19.století. O deset let později byly vylepšeny vysokozdvižné vozíky a přidány funkce. Poté, co byl první stroj vyroben v roce 1887, trvalo několik desetiletí, než byla vyrobena první ocelová jednotka a její ovládací prvky byly zdokonaleny. Elektrická energie byla přidána do vysokozdvižných vozíků po první světové válce. Willamette Utility Carrier byl uveden v roce 1915 a Tructractor byl představen v roce 1917 společností Clark. Brzy byly zavedeny také hydraulické systémy. Hyster představil high-tech modely ve 30. letech. Padesátá léta byla doba, kdy se vysokozdvižné vozíky rozrostly a byly bezpečnější. Jak jejich vývoj pokračoval, dnes vysokozdvižné vozíky jsou nízkoemisní stroje poháněné plynem, elektřinou, naftou, zemním plynem nebo propanem.
Sněžný pluh existuje od poloviny 19. století. Bylo to zařízení připojené k jednoduchému vozíku používanému v 60. letech 20. století. Později se začala používat zařízení tažená koňmi. Když se začaly vyrábět traktory Caterpillar, velká města v USA na ně začala instalovat pluhy od roku 1913. Brzy se stroj vyvinul ao desetiletí později byl vynalezena také sněhové fréza. Rozmetadla soli byla představena v 60. letech a pomalu se stávala stále účinnějšími. Dnešní stroje jsou kombinovaná vozidla vybavená sněhovým pluhem a rozmetadlem soli.
Při rozkvětu průmyslové revoluce byly vynalezeny pouliční zametače. Prvním mechanickýzametačnavrhl britský muž jménem Joseph Whitworth v roce 1840. Charles Brooks a mnoho dalších vynálezců navrhlo zametače pro následující desetiletí, ale všichni byli namontováni na koňských povozech. V roce 1868 byl v USA představen parní stroj, který byl určen pro údržbu železnice. V roce 1911 byla založena společnost Elgin Sweeper Company. Vyráběla zametací stroje, které se ukázaly jako nákladově efektivní. Pouliční zametače byly vylepšeny v 70. letech 20. století a staly se mnohem účinnějšími a šetrnějšími k životnímu prostředí. Moderní zametače dokážou nasát i malé částečky a omezit tak prachové mračna vznikající při tomto procesu.
První popelářský vůz v historii byl parní sklápěcí vůz představený Thornycroft Steam Wagon and Carriage Company v roce 1897. Ve dvacátých letech tyto nákladní automobily měly zakrytou zadní část a brzy se staly celosvětově rozšířené. První zdvihací zařízení namontované na takový nákladní vůz bylo navrženo v roce 1929. George Dempster vytvořil Dempster-Dumpsterin 1937, čímž se zrodil termín „dumpster“. Čelní nakladač byl představen v roce 1955, v sedmdesátých letech následoval Petersenův drapák. Boční nakladač byl představen brzy poté.
Terénní vozidla jsou v provozu již od 60. let. Jiger ATV byl obojživelný stroj určený k použití pro vojenské účely. Byl to úspěch, takže výrobci jako Sperry-Rand a Honda představili své vlastní modely. První skutečný terénní vůz byl Suzuki LT125, následovaný Hondou TRX200 v roce 1984. Pohon všech kol byl použit ve většině modelů. První UTV (užitkové vozidlo) bylo vyrobeno Arctic Cat. The Prowler 2006. Užitková vozidla jsou velmi univerzální a používají se v mnoha různých průmyslových odvětvích a oblastech práce a také pro rekreační účely.