Je známo, že plavidla, která lze označit jako lodě, existují déle než 10 000 let. Avšak lodě, jak je známe, byly zavedeny o mnoho století později. Navigátoři, jako jsou starověcí Egypťané, začali zkoumat širší oblasti asi před 3 000 lety, když se vyvíjely lodě. Stavěli plachetnice a lodě, z nichž některé pomáhaly stavět Velké pyramidy. První námořní přístavy byly vytvořeny v tomto časovém období.
Ke stavbě těchto plavidel bylo použito dřevo a další přírodní materiály. Byly vytvořeny různé velikosti a typy konstrukce. Bylo to až kolem 1300 let př.n.l., když byly vynalezeny první lodě s trupem.
Protože se plavba stala záležitostí hlavně řecké a fénické civilizace, lodě se vyvinuly ještě více, protože potřebovaly navigovat v rozsáhlých oblastech, jako je například Středozemní moře. Mezitím si Číňané vytvořili vlastní verzi lodí s vesly a vodotěsnými oddíly.
Obrovské lodě s kapacitou pro přepravu tisíce lidí a pár stovek tun nákladu použili Asiaté a Řekové a tvořilo je až 7 stěžení. Byly vytvořeny obchodní přístavy, které přispěly k mezinárodnímu obchodu, jak jej známe dnes.
Následující století byla poznamenána vytvořením námořních loďstev přijatých mnoha zeměmi po celém světě. Kompas ještě nebyl objeven, takže stále používali metody navigacepodle nebe. Kompas byl vynalezen kolem 13. století.
Je nutno říci, že námořní plavba byla primitivní před renesancí, ale různé civilizace byly stále schopny vytvořit loďstva. Ve skutečnosti se mnoho zemí spoléhalo na námořní činnosti. Vikingové a Byzantinci byli mezi nimi.
Carracks a Knarrs byly typické lodě 14. století. Caravel byl představen o století později portugalci. Kotva a predikl byly přidány jako funkce k plavidlům v 15. století a staly se typickými pro galeony v 16. století.
Evropané a Asiaté byli ve vývoji lodí téměř stejní. První železné obklady byly vyrobeny Japonci. Brzy byla vyvinuta první obrněná loď použitá pro válčení. Africké a arabské obchodní lodě překonaly moře a zlepšily obchodní vztahy mezi zeměmi, které se nacházejí daleko od sebe. Byly vytvořeny obchodní cesty.
Největší loďskou flotilou kolem 15. století měli Číňané. Mezitím byli portugalští průzkumníci schopni vytvořit kontinentální námořní trasy. Lodě pokračovaly v růstu velikosti a snadno překročily hranici 700 tun.
Poté, co byla objevena Amerika, bylo vytvořeno mnoho nových obchodních cest a brzy lodě cestovaly z Atlantiku do Indického oceánu. Austrálie a Nový Zéland byly na dosah v polovině 17. století a James Cook byl schopen vytvořit mapu Polynésie v 18. století. Válečné lodě byly vyvinuty podle rybářských lodí a obchodních lodí.
První těžce ozbrojenou loď vytvořilo francouzské námořnictvo. Byla postavena loď s více než 70 děly a rychle se stala důležitou součástí evropské obrany. 56 metrů dlouhá loď vytvořilo téměř 300 dubů a 40 kilometrů lana. Když bylo v 19. století do značné míry ukončeno pirátství a obchod s otroky, bylo možné využít ještě více obchodních cest. Kolem té doby byly postaveny kanály Panama a Suez. Následující průmyslová revoluce značně ovlivnila návrh lodí a lodě byly použity pro mnoho různých činností, jako je výzkum a hašení požáru.
19. století bylo obdobím rekordních úspěchů a některé lodě dokázaly překročit Atlantik asi za tři týdny, čehož bylo v předchozím století nemožné dosáhnout. Velikost nákladních a osobních lodí neustále rostla a technologie použitá v nich byla stále sofistikovanější.
Dnes je na celém světě více než 35 000 komerčních plavidel. Počet válečných lodí se pohybuje kolem 1 500. Předpokládá se, že rybářských lodí je více než čtyři miliony z celého světa. Zajímavým faktem je, že na světě je dnes více než 30 milionů rybářů.
Různé kategorie plavidel sahají od námořních a obchodních plavidel po sladkovodní a speciální lodě. Typy plavidel, která se dnes používají, zahrnují vysokorychlostní čluny, zásobovací plavidla, vznášedla, rybářská plavidla a trawlery. Mezi větší patří tankery, nákladní lodě, kontejnerové lodě, trajekty a výletní lodě, jachtya lodě pro zvláštní účely, jako jsou výzkumná a meteorologická plavidla, ledoborce a válečná plavidla.