Lesnické stroje a zažily dlouhou cestu od dob, kdy sekera byl jediný nástroj, které lidé používají. Mechanizace byla začala koncem 19. století. Parní osel (přezdívka pro lesnický stroj) byl vynalezen v roce 1881 společností Dolbeer and Carson Lumber Company - John Dolbeer představil motorový stroj. Když byl představen motor s vnitřním spalováním, parní stroj byl zastaralý. Kamiony a harvestory přišly na scénu mnohem později. Parní stroje však byly velmi užitečné, protože poháněly další zařízení, jako jeřáby a nakladače.
Pily byli dříve jenom ruční a klády se spouštěly po proudu řek.
První kroky
Smyky byly používány na přesun klád. Byly to v zásadě stožáry křížené na stezkách. Výše uvedený naviják, „osel“, tento proces usnadnil. Klády se pohybovaly s menším úsilím pomocí lana.
Do konce 19. století byly stromy stále řezány pouze rotačními pilami a továrny měly řetězové pily. Koňské sáně byly používány do počátku 20. století, kdy se na jejich místo pomalu dostávala nákladní vozidla. Před odesláním na zpracování musely být klády přepraveny buď k řece, nebo k železnici.
První kloubový vůz s přívěsem byl použit ve dvacátých letech, ale uplynulo další desetiletí, než bylo navrženo a relativně populární nákladní auto. Peterbilt založil v roce 1939 T.A. Peterman, který později koupil značky jako Fageol a Waukesha, jejichž zkušenosti využíval při navrhování nákladních vozů, které stanovují dnešní průmyslové standardy.
Harvestor byl zpočátku populární ve Finsku a Švédsku, ale ještě předtím společnost Mammoth Tree Shears, americká společnost, vyráběljící stroj schopný kácet stromy, které měly průměr až 30 palců, ale nebylo to nic podobného harvestoru. První design, který je víceméně stejný dnešku, byl představen na začátku 70. let - stroj vyráběný Sakari Pinomaki pod značkou PIKA. SP Maskiner představil první úchopový harvestor na začátku 80. let ve Švédsku. Tyto stroje byly nejlepším řešením pro těžbu dřeva.
Po dlouhou dobu byly jako první vyřezány stromy u vodních toků, ale brzy se potřeba přepravy stala naléhavou záležitostí. Před vynálezem vnitřního spalování byly řešením sáně tažené domácími zvířaty. Po uplynutí období páry byl čas na zavedení kamionu.
USA byly mezi prvními, kde se používaly nákladní automobily. Po skončení první světové války bylo přeměněno množství vojenských náklaďáků a použity jako kamiony pro těžbu dřeva.
Nákladní automobily se staly modernějšími a ve 30. letech 20. století byly jejich motory výrazně vylepšeny. Velkým zlepšením bylo zavedení pneumatik. Přibližně v té době se kamiony staly stejně důležitými pro těžební průmysl jako vlaky. Druhá světová válka hrála další klíčovou roli ve vývoji designu nákladních vozidel.
Vyvážeče byly nejprve taženy domácími hospodářskými zvířaty. To trvalo až do dvacátých let, kdy benzínové stroje pomalu začaly nahrazovat zvířecí energii. Tyto stroje byly vybaveny navijáky umožňujícími zdvihání polen mnohem jednodušeji než dříve. Byly také použity malé přívěsy zvané „čmeláky“. Vyvážecí stroj byl představen později .
Původní konstrukce vyvážečů byla samozřejmě vybavena parním strojem. Jedním z prvních plně funkčních strojů tohoto druhu byl Clyde Skidder, uvedený na trh počátkem 20. let.
I přes vývoj lesního vybavení bylo používání těchto strojů stále velmi nebezpečné. Někteří výrobci kombinovali funkci vyvážeče s nakladačem a lana nakladače dosáhly na určitých místech, jako je Nový Zéland, až pět mil.
Značky jako John Deere, Komatsu, Caterpilar a Ponsse mají desítky let zkušeností s výrobou lesnické techniky. Stroje používané dnes jsou mnohem vyspělejší. Používá nejmodernější technologii a je mnohokrát bezpečnější než zařízení používaná v prvních několika desetiletích 20. století. Dnešní stroje jsou také mnohem efektivnější.
Harvestory jsou například postaveny na různých platformách jako pásová nebo kolová rýpadla vybavená moderními dieselovými motory. Většina moderních strojů je vybavena bezpečným a pohodlným prostředím pro obsluhu - plně uzavřenou kabinou. Mezi základní lesnické zařízení, které se dnes používá, najdete harvestory- stroje používané pro těžbu dřeva, jakož i výše zmíněné vyvážeče, které vyvážejí klády z lesa. Nakladač přijde dál – nabere dřevo a naloží jej na korbu. Mezi ostatní nejoblíbenější stroje patří vyvážecí soupravy, vrtáky a mulčovače