George Cayley, britský baronet byl první člověk, který vytvořil létající zařízení s připevněnými křídly, v roce 1799, čímž ušel první krůčky v vynalezení letadla. Byl to opravdový průkopník vynalezení letadla. O století později, Wilbur Wrigh a jeho bratr Orville strávili pár let prováděním leteckých experimentů, předtím, než se rozhodli spolupracovat s inženýry s Chicaga. Společně porazili šance a byli schopni vytvořit zařízení, které se dokázalo vznést do vzduchu. Pokusy o úspěch se datují jíž do 16. století, ale tento byl první, který uspěl. Tvar jeho křídel byl studován ve větrném tunelu a byl dokončen v roce 1884.
Po třiceti letech snažení bratrů Wrigtových, Otto Lilenthal dokončil Caylerův desing a vytvořil mnoho vznášedel a dokončil s nimi kolem dvou tisíc úspěšných letů. Bratři Wrigthovi jednoduše vzali jeho znalosti a vytvořili tento stroj.
Spousta ostatních vynálezců začalo pracovat na pohonu a zatáčecích systémech, aby dohnali létající stroj k dokonalosti, a přizpůsobit je pro ovládání lidmi. První nepřetržitý let se udál v roce 1896, v letadle poháněném párou.
Vnitřně spalovací motory byly dalším krokem pro moderní letadlo, což byl jeden z důvodu úspěchů bratří Wrightů. S lehkými motory a speciálními spalovači, jejich stroj byl schopen nepřetržitého letu a byl lehký na ovládání.
Další z průkopníků letectví je Gabriel Voisin, Hneri Farman, Alberto Santos-Dumont a Glenn Hammond Curtiss – všichni přispěli k vývoji průmyslu.
Stal se rapidní narůst v letectví, před začátkem první světové války. Za trvání války, většina úsilí šla do vývoje a investice válečných strojů. Z tohoto ústil velký technologický proces a poté, co válka skončila, mnoho dalších leteckých cest bylo zavedených. Zavedení hvězdicových motorů byl také jeden z velkých kroků vpřed.
V prvních pár desetiletích 20. století, bylo cílem nastolit mezinárodní lety. Poprvé byl někdo přeletěl Atlantický oceán bez zastávek. Jména jako Lockheed, Fokker a Spitfire se stala velkými, obzvlášť v druhé světové válce.
Rolls-Royce vyráběl jedny z nejsilnějších a nejspolehlivějších motorů té doby. Krátce poté, lidé si uvědomili potřeby leteckých společností, a proto byla založena společnost Imperial Arways Ltd. v Británii, poté KLM v Nizozemí roku 1919 a také Deutsche Luft Hansa v roce 1926. Letouny jako Boeing 247 dokázaly udělat delší lety více pohodlnými v roce 1930.
Letouny jako Douglas DC-4 a Boeing Stratoliner byly jedny z nejdůležitějších v roce 1940, které položily první stopu pro vývoj budoucích strojů.
Po skončení druhé světové války, poválečné letouny byly prokázány více pokročilejšími než kdy předtím. Stroje s místem až pro 50 pasažéry dokázaly letět rychlostí až 320 km/h.
Nové modely jako Douglas DC-7 a Lockhead 1649A Starliner byly masivním hitem v roce 1950. Měli obrovský dolet a jejich rychlosti dosahovali rychlostí až 640 km/h. Výsledkem tohoto bylo, že počet leteckých společností masivně narůstal po celém světě. Postupně, služby leteckých společností začaly být dostupné cenově i pro střední třídu. Prozatím se vyvíjeli soukromí výrobci letadel jako Gulfstream a Learjet.
V roce 1969, počet leteckých společností přesáhl 120 000. Plynové turbíny přetvarovaly průmysl, stejně jako benzínové v minulosti. Představení tryskového motoru byla taky jedna z důležitých příčin, proč si lidé mohli začínat dovolovat létání jako způsob cestování. Byly nejdražší na výrobu a údržbu, ale také déle vydržely.
Nadzvukový osobní letoun Concorde byl průkopnický pro komeční užití v roce 1976. Prozatím, Rusové představili mnoho nových letounů jako Tupolev a Ilyushin. Ve stejnou dobu, Boeing převzal technologii motorů s turbodmychadlem. Jejich škála modelů byla tan nejlepší svého času. Mnoho evropských společností spojily síly a založily Airbus s cílem konkurovat Boeingu. Brzo poté byl představen Airbus A300, na kterého následoval Airbus A320, který byl široce populární v roce 1990.
Proudová doba
Tryskový letadla se ověřila jako o moc více účinná a jejích éra přišla také s většími terminály a letišti. Jak se ale létání stalo masivně užívaným způsobem dopravy, levnější aerolinky se začaly objevovat, s menšími sedadly a s méně místem uvnitř.
Existuje mnoho různých typů letadel, které se liší v závislosti na jejich účelu a velikosti. Bezpilotní letouny jsou často lehčí než vzduch, což znamená, že na palubě nejsou žádné motory - používají se hlavně pro vědecké a výzkumné účely. Letadla s pohonem se liší od malých civilních letadel s jedním nebo dvěma sedadly až po velká letadla a komerční letadla. Existuje také mnoho různých hmotnostních kategorií nákladních letadel. Letadla se mohou lišit v závislosti na počtu a umístění jejich motorů, typu křídla a rozpětí, taktéž i na typu podvozku a struktuře trupu.